Typ 2-diabetes på riktigt!

Jun 052013
 

Idag hade vi tema tapas. Vi lyckades hitta ett bord mitt i Tanto, bredvid ett gäng glada ungdomar. G:s handduk fick agera duk och vi dukade vi upp massa smått och gott som alla deltagare hade tagit med sig. Denna festmåltid bestod av:

  • Kycklingklubbor
  • Lax med olivtäcke
  • Sparris
  • Marinerade räkor
  • Stark salami
  • Ruccola
  • Rökta musslor
  • Mangosallad
  • Mozzarella
  • Färsk basilika
  • Körsbärstomater

När vi hade ätit middag tillsammans och alla var mätta och nöjda frågade en av deltagarna vad som var dagens lärdom. Mitt svar blev att vi ska inse att det inte behöver vara tidskrävande att slänga ihop en nyttig måltid. Men jag har funderat på J:s fråga sen vi skiljdes åt och jag vill komplettera mitt svar…

Det ska vara gott att äta!  Om målet är att gå ner i vikt och må bra behöver det inte nödvändigtvis innebära att man äter tråkig mat och inte får njuta av maten. Mat kan äta gott OCH hälsosamt, och vi ska kunna njuta av en riktigt god måltid och samtidigt veta att den goda maten inte sätter sig som en bilring runt midjan. Det som kan vara farligt med den goda och nyttiga maten är dock att man kanske vill äta mer än man borde. Men det är då som vi ska komma ihåg att även den nyttiga maten kan förvandlas till extrakilon om man äter för stora portioner.

När vi hade ätit klart bjöd vi grannarna vid bordet bredvid oss på all den mat som vi lät bli att äta upp, även om vi hade velat länsa tapasbordet. På så sätt fick inte vi i oss massa extrakalorier och de glada ungdomarna blev ännu gladare.

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)