Typ 2-diabetes på riktigt!

Okt 032012
 

Idag presenterades en mycket intressant tjeckisk studie av 54 stycken typ 2-diabetiker (som hade tabletter som behandling mot högt socker). Vad som studerades var hur sockerkontroll och kroppsvikt påverkades av antalet måltider per dag.

Under 12 veckor gav man en kalorisnål diet antingen uppdelat på 2 måltider, dvs frukost och lunch eller uppdelat på 6 måltider spridda över dygnet. Kalorimängden och matinnehållet var exakt lika i dieterna och det var alltså bara antalet måltider per dag som skilde sig åt.

Man såg att dessa patienter gick ned med i genomsnitt 1,4 kg mer i vikt om de åt 2 måltider per dag än om de åt 6 måltider per dag.  Dessutom gav 2 måltider per dag bättre fastesockervärden och fettinnehållet i levern minskade också i jämförelse med 6 måltider/dag.

Våra traditionella kostråd bygger på att vi rekommenderar ett regelbundet matintag, minst 3 gånger per dag men helst 5 gånger per dag men kanske finns det för en del av oss skäl att tänka om? Att ha en viss ”fasteperiod” varje dag kan ha en del fördelar. Om du står på insulin eller sockersänkande tabletter så kan behandlingen behöva justeras eller minskas så prata med din läkare om du tänker prova denna 2-måltiders-koststrategi. Att äta 2 måltider per dag och lägga dessa vid lunch och middag är ej heller att rekommendera. Det finns andra studier som visat att frukost är viktigt så om 2 måltider per dag skall testas: Ät frukost och ät sedan en sen lunch!

Vi hörs igen från EASD Berlin

  6 Responses to “Tjeckisk studie: Skippa middagen, ät frukost och en sen lunch!”

  1. Hej! Låter ju som en bra bantningsmetod men kommer ju inte fungera om man måste ta lunch redan vid 12. Det blir ju en väldigt lång fasteperiod om man därefter ska klara sig på enbart något litet mellanmål fram till frukost nästa dag? Är alltid vrålhungrig på kvällen när man kommer hem från jobbet. Kanske man ska hoppa lunchen i stället o satsa på middag när man kommer hem från jobbet?

  2. Ja, för dig låter det som att en stadig frukost och tidig middag direkt efter jobbet blir det bästa alternativet. Men håll koll på vågen! Vi är alla olika och för de flesta av oss kanske de traditionella kostråden passar bättre. Men prova! Om du har diabetes och står på insulin eller tabletter så tycker jag att du ska diskutera med din läkare eller sköterska huruvida du bör justera medicinering.

  3. OK,tack ska prova! Då jag har problem med att jag alltid blir väldigt trött efter att ha ätit lunch och känner knappt att jag orkar jobba resten av dagen – oavsett om jag ätit frukost eller inte – kan det ju vara något för mig. Med stigande ålder blir det svårare att hålla vikten och jag är orolig för att utveckla diabetes, och med tanke på att allt verkar vilja lägga sig kring kring buken så ska jag kanske se upp extra noga…Tack för ditt råd,tycker du att jag ska äta något lättare som tex youghurt på lunchen eller ska jag avstå helt?

  4. Hej igen! Svår fråga. Testa att inte äta något men märker du att det blir svårt så tar du nåt litet.

  5. Hej! Jag hittade just sidan och blev lite nyfiken. 1 juni 2011 fick jag diagnosen diabetes och tills nu har jag klarat mig på kost och motion.

    När jag arbetar så äter jag annorlunda än när jag är ledig. När jag jobbar äter jag frukost runt kl 06 (tre skivor bacon, två kokta kalla ägg och en knäckemacka med bregott – standardfrukost), vid 10-draget blir det 1,5 skiva bacon och ett kokt kallt ägg (också standard). Till lunch, ca kl 12, blir det något enkelt och kallt (för magens (IBS) skull) och varm mat hemma vid ca 17-17.30. Blir kanske något enkelt till kvällen (typ ägg och bacon, liten portion…). Och detta känns som jag behöver.

    När jag är ledig så äter jag frukost när jag vaknar (och det gör jag INTE kl 06…), samma mat som när jag jobbar, men det kan ledigt gå sex till åtta timmar innan jag äter middag… Sen blir det kanske något lätt till kvällen.

    Jag skulle bli vrålhungrig och må illa om jag inte åt ofta när jag jobbar. Men det går bra när jag är ledig även om jag skulle vara minst lika aktiv.

    Är det olämpligt att jag varierar så?

  6. Hej Tone och vad kul att du hittat till sidan! Jag tror inte att det är olämpligt att variera tider för måltider som du gör utan man måste anpassa sig till det som bäst passar bäst utifrån hur arbete och fritid ser ut. Att äta 2 måltider är ett alternativ som kan vara bra under vissa dagar och vissa perioder men om man har en annan strategi som ger viktnedgång eller åtminstone förhindrar viktuppgång så går det förstås också bra. Det låter dock som att din kost är rätt så fokuserad på ägg och bacon. Kost som visat sig förhindra hjärt-kärlsjukdom innehåller ofta grönsaker och gröna blad men det kanske också ingår i din diet. Ett alltför högt intag av mättat fett ger hos en del högre blodfetter så det är värt att hålla ett extra öga på dem vid dina läkarkontroller. Lycka till!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)