Typ 2-diabetes på riktigt!

Maj 282012
 

                            Ta trappan!

I projekt 600 har nu deltagarna för 3 veckor sedan avslutat VLCD (Very Low Calorie Diet, 600 kcal/dygn) men genom att tänka på kost, jobba med ätbeteenden, träna och öka sin vardagsmotion så fortsätter nu våra 2 kvinnor och 4 män att långsamt gå ned i vikt.

Idag deltog jag i gymträffen. I normala fall är det gymträning med coach men idag stod medicinsk yoga på programmet. Vi fick öva andning och avslappning. Ovant, men efteråt kände jag mig märkbart lugn och avslappnad. Min erfarenhet av stress och diabetes är att sockerläget ofta försämras i perioder av stress. Kanske medicinsk yoga kan vara ett alternativ för en del diabetiker när det gäller stresshantering?

  3 Responses to “Viktnedgången fortsätter”

  1. Hur är det med träning och gå ner i vikt. Jag tänker att träningen bidrar till att det skapas mer muskler, som väger nånting, och att det också förbränns en del fett, som också väger något. Finns det risk att man går upp i vikt när man tränar trots att man ligger i underkant när det gäller antal konsumerade kalorier?

  2. Kan man styrketräna när man går ner i vikt och medvetet äter mindre? Eller är det bara lågintensiv motion typ promenader och stavgång som man kan göra när man går ner i vikt? Har förstått att några patienter fortsätter att kombinera vanlig mat med vlcd-mat. Klarar man det då? Att träna och äta mindre?

  3. Även om man ökar något i muskelmassa av styrketräning så gör man ju av med kalorier vid träning. Om man då ligger i underkant vad gäller konsumerade kalorier så blir nettoeffekt viktnedgång pga förlust av annan kroppsvävnad såsom fett. Det går bra att både styrketräna och konditionsträna vid viktnedgång. Att ersätta vissa måltider med pulverdiet kan för vissa vara ett bra sätt att under perioder få bättre kontroll över sitt kaloriintag.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)